de Vollenhovense Bol

Waarom een Vollenhovense Bol?

 

 

De Vollenhovense Bol is ontworpen begin jaren 1900. Aan de lage wal van de toenmalige Zuiderzee ontstond behoefte aan een betaalbaar, zeer zeewaardig schip. Immers, aan de lage wal kon het behoorlijk spoken!

Scheepsbouwer Kroese bouwt in opdracht van visser Jongman in 1902 de eerste Vollenhovense Bol. Een scheepje met een plat vlak maar met ronde zijden en boegen en een ronde voorsteven. De bouwer liet zich inspireren door zowel de Botter, als de Schokker.

Na de Tweede Wereldoorlog tekende de ontwerper J.K. Gipon in 1961 een Vollenhovense Bol van 8.50 meter die de eerste is geworden van een hele serie Vollenhovense Bollen, waarvan de meesten werden gebouwd door de werf Kooijman en De Vries in Deil aan de Linge.

 

Gipon tekende de Vollenhovense Bollen in diverse afmetingen:

8.10, 8.50, 9.00, 9.30 en 9.75 meter. 

  • De 8.10 meter is de kleinste en de handzaamste en heeft desondanks ruim voldoende accommodatie voor 4 tot 5 personen.
  • De 8.50 meter tot de 9.75 meter Bollen geven meer ruimte en comfort, maar zijn ook zwaarder te zeilen.

 

Ook de Jan Steen, De Goede Hoop, Vrouwe Klazina, de Femke en de Vrouwe Fortuna zijn ontworpen door Gipon en gebouwd door Kooijman en De Vries. De Vrouwe Fortuna is gebouwd in 1996 door Van Rijnsoever, de opvolger van Kooijman en de Vries. Sierlijke, ruime schepen en zeer Waddenzeewaardig. Een Vollenhovense Bol huren is varen met een sierraad op het Wad.

 

Iemand die 8 jaar lang een 8.10 meter lange Vollenhovense Bol

in bezit heeft gehad, vertelt het als volgt:

 

“Ons schip voldeed aan alle criteria: niet te groot, door 2 personen goed te hanteren, comfortabel interieur met stahoogte en voldoende ruimte voor ons gezin bestaande uit 4 personen. Van buiten stoer en rond van lijn. Het ronde achterschip gaf achter inkomende golven geen kans.”

 

 Vollenhovense Bollen hebben uitstekende zeileigenschappen zoals de resultaten in diverse wedstrijden hebben aangetoond.

 

Die uitstekende zeilkwaliteiten dankt het aan de evenwichtige tuigage en de goede rompvorm.  De stabiliteitscurve voor een platbodem is werkelijk geweldig en grote hellinghoeken zijn niet nodig om goede prestaties te behalen. Sterker nog, vanaf 20 graden hellinghoek is het raadzaam om het eerste rif te steken. Bij een grotere hellinghoek gebruik je de wind als hefboom i.p.v. voortstuwing. Hierdoor is de veiligheid aan boord ruimschoots verzekerd.

 

De Vollenhovense Bol is de

meest zeewaardige platbodem binnen deze lengten!