SONY DSC
SONY DSC

Nieuwsbrief nr. 9, corfeyplatbodemverhuur.nl januari 2017

 

En ineens is dan weer het seizoen voorbij en liggen er 5 Vollenhovense Bollen voor de kant en staat er thuis een verbouwing op mij te wachten. Gelukkig zien de scheepjes er nog erg goed uit en kan ik rustig besluiten om het nodige verf- en lakwerk door te schuiven naar begin 2017.

Wel natuurlijk eerst de schepen winterklaar maken, olie verwisselen, filters vernieuwen, watertanks legen, afsluiters vorstvrij maken en uiteraard de zeilen eraf en de inventaris mee naar huis.

2016 was een sterk wisselend seizoen, regen, wind en toch ook periodes met veel zon. Ook de diverse bemanningen wisselden, vele gasten komen voor de zoveelste keer, andere gasten blijven ineens weg of slaan een jaartje over. Ook nieuwe gasten kondigen zich aan en verwonderen zich over de schoonheid van de scheepjes, het stabiele en ontspannen zeilen en over het fantastische vaargebied. Heel vaak is het weer aan de kust en op het Wad aanmerkelijk beter dan op de vaste wal en komt er na regen altijd wel weer zonneschijn. En als het toch koud en vochtig was, boden de scheepskachels uitkomst. Alle Bollen hebben heteluchtverwarming aan boord die zijn brandstof regelrecht uit de tank haalt en zijn uitlaatgassen buiten boord blaast.

Het pechduiveltje heeft toch weer een enkele keer zijn kop opgestoken. Tijdens het afmeren in de Tsjerk Hiddessluizen in Harlingen had een van de schepen ineens geen aandrijving meer. Het was Pinksteravond! En dan gaat uiteraard mijn telefoon. Op mijn vraag “ziet u de schroefas ook draaien als de motor in het werk staat” was het antwoord “nee”. Dan zit de schroefas waarschijnlijk los in de klem van de keerkoppeling en de monteur komt er zo aan. Hofmonteur Bart was er inderdaad binnen 3 kwartier en kon mij melden dat de schroefas wel draaide maar dat het schip stil bleef liggen. Tja, de schroef bleek niet meer aanwezig. De Bol moest natuurlijk wel de sluis uit, dus met lange lijnen is het schip naar de dichtstbijzijnde ligplaats gesleept. Bart heeft de schipper mee naar Ee genomen en die is vervolgens met eigen auto weer naar Harlingen gereden. Dezelfde dag nog heb ik een vervangende Bol in Ee klaargelegd en ik was de volgende ochtend vroeg met de auto in Harlingen. De onfortuinlijke schipper is met zijn bemanning naar Ee gereden en kon zijn vakantie vervolgen. Zelf ben ik met de Bol naar Ee gesleept. Hoe dit kon gebeuren? Onbekend. De schroef zit met een spie op de schroefas en wordt op zijn plaats gehouden door een geborgde moer. De moer was uiteraard verdwenen en de spie was compleet in de lengte gehalveerd! Nieuwe schroef en schroefas gemonteerd en nooit geen problemen meer gehad.

 

 

 

 

De bemanning van de Vrouwe Klazina belde eind september op dat de motor niet meer wilde starten. Bij het binnenlopen van de haven van Schiermonnikoog was het akoestisch alarm afgegaan en hadden ze de motor uitgezet. Vervolgens was er geen beweging meer in te krijgen. De volgende ochtend ruim 2 uur vóór hoogwater, was ik met de Jan Steen ter plekke en hebben we de Vrouwe aan de Jan Steen vastgemaakt. Vervolgens hebben we de Vrouwe Klazina naar Lauwersoog gesleept en onderweg heeft de bemanning van de Vrouwe Klazina hun bagage overgebracht op de Jan Steen. Nog iets voor hoogwater konden zij hun vakantie vervolgen en hebben wij de Vrouwe Klazina de volgende dag naar Ee gesleept. Inmiddels heeft ook de Vrouwe Klazina een nagelnieuwe Craftsman scheepsdiesel van 27 pk gekregen, net als de Jan Steen (2015) en de Goede Hoop (2016). En belangrijk, beide pechgevallen opgelost feitelijk zonder vaartijd verlies van de gasten! Met goed onderhoud en tijdige vervanging kun je veel pechgevallen voorkomen, maar helaas nooit alle pech uitsluiten. En dan komt het eropaan om de zaak zo snel mogelijk op te lossen. En daarvoor proberen we zelfs het onmogelijke mogelijk te maken.

De foto op onze kerstkaart is gemaakt door de gasten van de Vrouwe Klazina die, na zorgvuldig onderzoek ter plekke, een plaatsje hadden gevonden in de Cocksdorp te Texel. Rust, ruimte, water en klassieke schoonheid kun je als schipper niet veel mooier uitdrukken!

 

Ook in 2016 weer vrolijke zaken meegemaakt, mooie verslagen gehoord van diverse gasten, veel vrolijke gezichten gezien en gelukkig geen chagrijn. Wel 2 bijzondere zaken, een oudere gast waarvan het lijf overduidelijk niet goed meer wilde, maar die met veel doorzettingsvermogen (en met bijzondere inzet van zijn echtgenote) toch nog 2 weken met de Vrouwe Klazina is weggeweest. Ik heb daar veel respect voor, gewoon doen en niet klagen! Hadden bij terugkomst zichtbaar genoten. Helaas kreeg ik deze winter van hen een rouwkaart!

Ook pure romantiek, een schipper die tijdens de vakantie op hetzelfde schip zijn vriendin ten huwelijk vraagt, en ja, zij wil! Dat is mooi en zo het nu lijkt, gaat de Vrouwe Klazina ook nog een rol spelen op hun dag der dagen! Verdriet en vreugde, het ligt zo dicht bij elkaar!

De schepen gaan verhuizen, met ingang van seizoen 2017 hebben de schepen een ligplaats gevonden in jachthaven Lunegat te Dokkumer Nieuwe Zijlen. Dus geen bruggen meer en 1 sluis minder! Dat betekent ook niet meer beperkt worden door hun openingstijden. Parkeren op afgesloten terrein, voldoende horeca op loopafstand, prachtig verwarmd toiletgebouw en toch nog laden en lossen praktisch naast de schepen.

Voor mij komt nu de tijd van schuren, verven en lakken weer aan, het tuigen van de schepen en de proefvaarten. En daarna hoop ik u weer te mogen ontmoeten aan boord van een van de schepen.

En als u anders besluit wens ik u alvast een geweldige vakantie in goede gezondheid!

En u weet, ”hij die scheep gaat, vaart wel”!

 

Vrolijke groet,

 

Cor Feijen,

Corfeyplatbodemverhuur