Nieuwsbrief nr. 8, corfeyplatbodemverhuur.nl  januari 2016

 

En weer hebben we een jaar af kunnen sluiten en weer lijkt het jaar korter te zijn dan het vorige.

De tijd gaat werkelijk als een razende Bol.

Begin 2014 vroeg de eigenaar van de Vollenhovense Bol Vrouwe Fortuna mij of ik hun 1996er Bol niet in bemiddeling wilde nemen. Het zeilen was voor hen gebeurd en de Bol mocht worden verkocht.

Na enig beraad heb ik besloten dat te proberen. De Bol is naar Ee gehaald en diverse advertenties zijn geplaatst. Meerdere kijkers gehad, maar de koper bleek er niet tussen te zitten. E.e.a. heeft er uiteindelijk toe geleid dat de Bol in het voorjaar 2015 aan mijn vlootje is toegevoegd. Uiteraard een Gipon ontwerp en gebouwd in Deil aan de Linge. Echter niet meer door Kooijman en de Vries, maar door hun opvolger Van Rijnsoever.

Wel een Bol met een beetje werk overigens. Het dek en het kajuitdek waren met teak belegd en beide dekken lekten.

Alle teak moest er dus af. Direct in het voorjaar het kajuitdek en in de winter de rest. Een beste klus!

Op het dek zat het teak opgesloten binnen een opgelaste stalen rand van ca. 3cm hoog. Die moest er helemaal afgeslepen worden. Daarnaast was het schip geverfd met een 1 component verfsysteem en dat moest naar een 2 componentsysteem.

 

Ook binnen moet er heel wat gebeuren. Koelkast op gas er uit, keuken voorzien van nieuwe kookplaat, binnenbetimmering van de kajuit grotendeels vervangen i.v.m. lekkage, vulslang watertank vervangen en nog een paar kleine zaken. De keuken zit aan stuurboord i.p.v. aan bakboord en aan bakboord is een u-vormige bank met een tafel geplaatst. Die tafel kan naar beneden worden gedraaid en dan ontstaat er een 2-persoons kooi!

Dus een Bol met 2 dubbele kooien. Overdag is die tafel een prima speelplaats voor kinderen en ‘s avonds een mooie plek om bijv. een kaartje te leggen of een spelletje “Mens erger je niet” te spelen. In het vooronder zit het bekende slaapgebeuren, dubbele kooi aan bakboord, enkele kooi aan stuurboord en een dwarskooi voor in de punt. De stuur- en bakboordkooi zijn ook hier te verbinden met een tussenstuk, zodat er een heel groot bed ontstaat. De Bol blijkt een uitstekende zeiler te zijn, ligt prima op zijn roer en gaat, voor een Bol, hoog aan de wind. Zeker voor een gezin met kinderen een aanwinst.

 

Nog een relatief grote verandering: begin 2015 zijn mijn activiteiten in bedrijfsvorm gegoten, Corfeyplatbodemverhuur is de bedrijfsnaam, BTW- en KvK-nummer sieren nu mijn contracten en nota’s. Dus voor zover voor u van toepassing kunt u de BTW terug vragen en ik mag de BTW afdragen.

In 2006 heb ik voor het eerst mijn eigen, en toen nog enige, Bol verhuurd, de Jan Steen. De verhuur stelde niet veel voor, 2 of 3 keer slechts. Maar waar ik best wel trots op ben, de huurders uit 2006 komen in 2016 voor het tiende jaar! In 2008 kwam de Goede Hoop terug in mijn bezit, een fantastische Bol waar Jan Kooijman zelf nog instructie op heeft gegeven.

Op de foto vaar ik de jachthaven van Schiermonnikoog binnen, ergens begin 2000. De oude steigers lagen er toen nog.

De verhuur bleef op een laag pitje, maar ik had er erg veel plezier in.

Eind 2013 kwam de Vrouwe Klazina in bezit en inmiddels is ook de Vrouwe Fortuna toegevoegd. De verhuur neemt langzaam maar zeker een serieuze vorm aan, vandaar nu dus de bedrijfsvorm. Het werk is uiteraard meer geworden, maar wat is gebleven, is het enorme plezier wat ik er nog steeds aan beleef.

Gasten die vrolijk aankomen en later ontspannen en vrolijk terugkomen van hun zeilavontuur, veelal op het Wad. Gasten die wegvaren van de wal en roepen “Op naar het Wad” en ik zie ze vervolgens richting Dokkum varen, na een kwartiertje kwamen ze weer voorbij “Lauwersoog blijkt verplaatst” was het droge kommentaar. Mooie belevenissen die ik mag aanhoren, het gevoel dat je mensen iets moois kunt laten beleven en ze daarin ook nog een beetje de weg kunt wijzen. En ja, er zijn ook gasten die mij zo onderhand de weg wijzen! Ook moeilijke zaken komen langs, een ernstig zieke gast die (tegen de verwachting in) met vrouw en zoon toch nog 2 tripjes met één van de Bollen kon doen. Tsja, daar word ik stil van!

En zo mooi dat ze dat nog mochten beleven!

Een gast die onderweg was naar de boot en zo ziek werd dat de vakantie afgezegd moest worden, nare zaken.

En uiteraard in die 10 jaar ook een aantal pechgevallen, van motorstoring tot lekkage, van schroefasproblemen tot blikseminslag.

Gelukkig is het altijd goed (en bijna altijd erg snel) en tot wederzijds genoegen opgelost.

De grootste flater: de verkeerde familie op het verkeerde schip laten vertrekken en daar pas achterkomen als die al hoog en breed vertrokken zijn en de juiste familie voor dat schip komt. Ik zal u de details besparen, maar uiteindelijk is iedereen toch op het goede schip terecht gekomen. Maar vraag niet hoe dat is gegaan!

Ook mooi, een zoontje wat tegen zijn vader zegt “dat is een mooie huurboot papa!” Waarop de vader zegt “dat is geen huurboot; dat is een eigenarenschip, dat schip is veel te mooi voor een huurboot!” Ja, dat is fijn om te horen.

Wat ook verandert, de automatische reddingvesten worden opgewaardeerd van 150N naar 275N. Dat geeft zeker in het koude seizoen en met zwaardere zeilkleding een stuk meer veiligheid.

Wel zijn deze vesten behoorlijk duurder en elke 2 jaar moeten ze gekeurd worden. Prijsverhogingen zijn nooit leuk, maar met ingang van 2016 reken ik  € 7,50 per reddingvest per periode. Maar….. zo’n reddingvest kan wel je leven redden! Een opvarende viel op Schiermonnikoog letterlijk tussen wal en schip en raakte hierbij bewusteloos te water. Het 275N vest heeft haar leven gered en het blijft twijfelachtig of een 150N reddingsvest de drenkeling wel voldoende keert.

Uiteraard moet je dan het vest wel aan hebben!

 

Mijn eigen laatste tripje in 2015 ging naar Schiermonnikoog. Ik was er in 2015 nog niet geweest en werd warm onthaald door een enthousiaste havenmeester. Wat bleek, Sierd en Ton zijn weer terug als havenmeesters op Schier! Enthousiaste mannen met een warm hart voor schippers en niet te beroerd om een handje uit te steken. Ook het restaurant op de haven heeft nieuwe vriendelijke uitbaters. Toiletten die weer 24/7 open zijn, een stuk minder verbodsplakkaten en ook in 2016 zijn de mannen er weer. Kortom, het is weer fijn om op Schier te zijn.

Wel ligt er veel slib in de haven, raadzaam dus om de afsluiters van toilet en koelwater af te sluiten. Zo voorkom je dat ze vol gedrukt worden met slib en mogelijk verstopt raken met als gevolg een defect toilet en geen motorkoeling meer. Het lijkt er op dat het slib overigens in 2016 uit de haven wordt geblazen.

Wij waren er met veel wind, kwamen aan met een ruime 6 en vertrokken 3 dagen later met een vette 7. Zo bezien net tussen twee dikke buien en ik dacht Lauwersoog tijdig te halen. Tij mee en op het eind dood tij, wind schuin achter. Net voor Lauwersoog kreeg die bui ons toch nog te pakken, krap windkracht 8 in de Zoutkamperlaag. Golven dwars met die wind is niet fijn, dus even tegen de golven in gevaren en daarna schuin voor de golven weg Lauwersoog binnen gelopen.

Wat een rust ervaar je dan in de sluis.

Tot de deuren opengaan en je het Lauwersmeer op vaart. Geen stroom meer mee, maar wel vette golven! Lekker veel buiswater en het motorvermogen moest behoorlijk aangesproken worden. Zodra het meer wat breder wordt, helpt de stormfok geweldig mee overigens. Ik zoek dat niet op, maar soms kom je het tegen.

Het fijne is, die Bol kan er wel tegen! Wij waren met de Vrouwe Fortuna, wel 810 cm lang en 19pk. Het bleek ruim voldoende.

 

De kerstkaart is gemaakt op de Engelsmanplaat. De Goede Hoop was daar haar anker verloren. De schipper had de coördinaten opgeschreven, dus ik wist waar ik moest zoeken. Stomtoevallig lagen we met 3 Bollen in de zeesluis, een vaste gast met de Vrouwe Klazina, wij met de Jan Steen en 2 dames met hun Bol. Even toevallig zeilden we allemaal naar dezelfde plaat!

En ja, het anker is gevonden. De bemanning van de Vrouwe Klazina ging al met kniediep water overboord, liepen mijn richting op en ergens halverwege lag het anker. Twee Bollen gingen aan het eind van de dag richting Schier, wij zijn er met windkracht 5 een nachtje gebleven. Het was warm en we zaten tot laat in de kuip, prachtig.

Naast het anker dit jaar ook redelijk veel schade op en aan het berghout. Zelf heb ik bij het schutten en afmeren altijd 2 fenders op het zwaard aan die kant waar ik wil afmeren, de bolfender halverwege zwaard en kop en ééntje tussen zwaard en kont. De laatste fender hangt dan op het andere zwaard. Moet ik onverwachts op de andere kant dan hoef ik maar 1 fender om te hangen en de bolfender. Gaat eigenlijk altijd goed en krasvrij is mooi.

Bij voorkeur meer ik af op de achtertros, als die één keer zit, kan ik m.b.v. de motor alles met het schip doen.

 

Bij Jachthaven Lunegat bij de sluis in Dokkumer Nieuwe Zijlen hebben ze zgn. GTL diesel. Diesel die geen algengroei laat ontstaan. Deze diesel is weliswaar wat duurder maar veel bedrijfszekerder. Tevens kunt u hier water tanken en kosteloos de lege gasfles omruilen. Dit wordt dan automatisch op mijn rekening geboekt en zo voorkomt u dat de volgende huurder onverhoopt zonder water en/of gas op de platen komt te liggen.

Ook op het Lauwersmeer: de haven Het Boze Wijf. Velen weten het al, voor de zeesluis stuurboord uit, invaart Jachthaven Lauwersoog voorbij en dan bakboord uit de komvormige haven in. Een echte platbodemhaven met een gezellig restaurant met goede keuken, ruime openingstijden, mooie wandelmogelijkheden en goede voorzieningen voor kinderen. Gewoon een leuke plek om te overnachten.

 

Begin oktober ben ik de verfhal weer ingegaan met de Vrouwe Klazina en de Vrouwe Fortuna naast elkaar. De Vrouwe Klazina is inmiddels helemaal geschuurd en in de 2 componentenverf gezet. Het onderwaterschip heeft weer 2 nieuwe lagen Intertuff gehad, het houtwerk waar nodig weer gelakt en zij is begin december weer naar buiten gegaan. Daarna op De Goede Hoop weer een nieuwe laag verf gezet en die is er begin januari weer uitgegaan.

Hier staat de Vrouwe Fortuna in haar nieuwe jas te glimmen, zwaarden en roer zijn helemaal kaal geweest, zijn helemaal volgezogen met impregnerende olie en daarna werden er 8 lagen lak op gezet.

Verfsysteem weer helemaal opbouwen betekent vele lagen en veel schuren. Maar het resultaat mag er zijn.

Onderwijl staat de Jan Steen ernaast, want daar is ook weer het nodige aan te doen.

Half januari is alles naar buiten gegaan en midden februari begin ik weer met de opbouw. Al het houtwerk er weer op, nog even fijn poetsen en dan weer te water.

Rondhouten er op, zeilen aanslaan en dan mag ik weer een paar dagen proefzeilen/motor testen. Als het goed is, liggen ze dan alle 4 medio maart/begin april weer te glimmen in het water.

 

De eerste weken zijn al weer geboekt en dus komt het leukste deel er weer aan; weerkerende gasten opnieuw begroeten en even bijpraten. Altijd weer wonderlijk hoe snel er een band ontstaat. We delen voor een periode niet alleen het schip, maar ook de passie en dat verbindt. En dat maakt het zo mooi om te doen. En uiteraard nieuwe gasten ontvangen, wegwijs maken op het schip, soms tips en trucs meegeven, soms nog even helpen bij de afvaart op lager wal en altijd, echt altijd zie je bij terugkomst die ontspanning en blijheid, zelfs bij regen!

.

Wat nieuw is: in Ee is De Gastenkamer gevestigd, een geweldig Bed & Breakfast met een wel heel vriendelijke gastvrouw.

Erg mooie en goed verzorgde huisjes voor zeer redelijke prijzen. Dus mocht je N.O. Friesland eens anders willen verkennen, of mocht er iemand meegaan die geen zeebenen heeft zie: http://www.degastenkamer.nl

En als laatste: ook de website is vernieuwd en is nu ook GSM/Ipad vriendelijk geworden, daarnaast zijn de Tips en Trucs weer aangevuld. Ook de foto’s en gastenfoto,s zijn vernieuwd cq. aangevuld.

 

Ik wens jullie allen een geweldig 2016 met voldoende wind in de zeilen en op tijd een goede ankerplaats.

 

En je weet, ”hij die scheep gaat, vaart wel”!

 

Vrolijke groet,

 

Cor Feijen,

Corfeyplatbodemverhuur