Handige tips

 

Bedenk wel:

“Varen begint met Onthaasten, pas daarna komt genieten!”

 

Opstaphaven

Jachthaven Lunegat, Kwelderweg 1, 9291 MD  Kollum (Dokkumer Nieuwe Zijlen) 

Een jachthaven met alle mogelijkheden, voorzien van ruime afgesloten parkeerplaatsen en naast het schip laden en lossen. Ook zijn alle onderhoudsmogelijkheden bij de hand,  incl. scheepskraan en mastenkraan.

En blaast er een stormachtige wind of past het Tij niet goed, dan vaar je zo voor een nachtje naar Dokkum.

Van uit de haven vaar je het Lauwersmeer op! Dan vaar je dwars door het gebied waar de zeearend broedt en de ijsvogel nog regelmatig gezien wordt.
Dat is 1,5 uur varen naar de zeesluis, wat dan weer als voordeel heeft dat je mooi even aan het schip kunt wennen voordat je de zeesluis in gaat. 

Vanuit jachthaven Lunegat mogen de schepen vertrekken om 14.00 uur, dus ruim tijd om de zeesluis of Schiermonnikoog nog te halen.

 

Bij terugkomst kun je in de haven water en diesel tanken en eventueel de lege gasfles gratis omruilen. De haven is voorzien van zeer goede faciliteiten zodat een nachtje in de haven bepaalt geen straf hoeft te zijn.

 

Inleveren van de schepen:

Tenzij anders overeengekomen, wordt het schip uiterlijk om 10.00 uur weer ingeleverd, d.w.z. van binnen en buiten schoon, met volle tanken en uw bagage reeds van boord gehaald. 


Tanken water en diesel:

Dat kan uiteraard in de haven.  Lukt het niet om te tanken? Met met behulp van de canister diesel die aan boord staat tank je het schip af en vult die cannister weer bij het tankstation in Ee op ongeveer 8 km van de ligplaats. Uiteraard kunnen wij dat ook voor u doen.

Zorg dat er altijd minimaal 10 liter diesel in de tank zit! Op het Wad kunnen aardige golven staan en dan kan de diesel in de tank fors bewegen. De motor kan dan lucht gaan happen en dan lig je zomaar stil. Tijdig tanken dus! Is een basis veiligheid: tank vol.

 

Links en rechtsdraaiende schroeven:

Een rechts draaiende schroef (alle 4 de schepen) trekt dan dus naar links bij achteruit varen.

Zeer handig te weten in b.v. de sluis!

 

Hoe kom je daarachter? Vaar rustig zo mogelijk recht in de wind, zet de motor uit het werk en zet hem vervolgens met half gas in de achteruit. Trekt het achterschip naar links; dan heb je dus een rechtsdraaiende schroef en meer je bij voorkeur af aan bakboordzijde af. Je kunt natuurlijk ook even onder het motorluik kijken.

 

Wegvaren van lagerwal bij sterke wind:

  • spring zetten (tros van voorbolder naar een punt op de wal ergens midscheeps en weer retour en dan maximaal 1 slag om de bolder heen en in de    hand houden)
  • 2 of 3 fenders voor op het schip tussen wal en schip, en 1 fender in de hand houden
  • vervolgens draait de schipper het roerblad naar de wal en geeft een klapje vooruit
  • spring strak houden!
  • het schip draait dan met de kop naar de wal!
  • de schipper geeft indien nodig iets meer gas net zolang tot het schip bijna haaks op de kade ligt (eventueel nog extra fender er tussen laten zakken) en dus met de kont in de wind
  • vervolgens spring lossen en met goed gas achteruit varen
  • net zo ver achteruit varen als nodig is om veilig weg te varen en dan eventueel het zwaard laten zakken om korter te kunnen draaien
  • ook bij afmeren op hoge wal is de spring een uitstekend hulpmiddel

 

Zit het anker vast?

  • ankerketting zover mogelijk binnenhalen
  • motor starten
  • 2 à 3 meter ketting vieren
  • ketting vastzetten, maar niet rechtstreeks op de lier!
  • vervolgens met half gas over het anker heenvaren
  • motor stoppen en anker binnen halen

 

Schade voorkomen:

De meeste schade ontstaat bij het afmeren aan het berghout, halverwege zwaard-kop. Dit is niet altijd te voorkomen, maar de fenders juist hangen helpt wel!  Kies bij het afmeren, zowel in de sluis, als aan de steiger, altijd bewust voor bakboord- of stuurboordzijde en hang dan 2 fenders ter hoogte van het zwaard, de bolfender halverwege zwaard/kop en de 3e fender los achter bij de schipper. De 4e fender hang je op het andere zwaard. Moet je toch onverhoopt aan de andere zijde afmeren, dan is er tijd genoeg om de fender bij de schipper ook op het zwaard te hangen en de bolfender naar de andere zijde te brengen. Heb je daar geen tijd meer voor, dan houdt je de bolfender in de hand, kun je hem altijd nog daar tussen laten zakken waar het mis dreigt te gaan.

 

Wat erg mooi is:

Zo vroeg mogelijk met laag water er uit. Op het fokje met wind en tij mee door de geulen. Loopt het schip vast? Fok neer, anker uit en wachten tot je ruim vrij ligt. Anker op, fok bij en herhalen. Prachtig om te doen, je ziet het hele geulenlandschap voorbij komen. 10 tegen 1 zie je ook de zeehonden op de platen liggen. En kun je goed zien waar je eventueel mooi droog kunt vallen.

 

Prikken en boeien:

Vele schippers varen zorgvuldig van prik naar prik en volgen dus het geultje. Dat is jammer,  je mist zo veel vaarplezier. Aangezien het Wad op veel plaatsen redelijk vlak is, kun je rustig grotere delen van het Wad bezeilen dan alleen die geultjes. Ook kun je met gemak een paar prikken afsteken. Gewoon zorgen dat je nog 2 uurtjes tij achter je hebt (is ongeveer 60cm water), goed op de kaart (en eventueel de dieptemeter kijken) en varen maar. Lukt het niet, kun je weer terug of maak je het schip klaar voor een paar uurtjes droogvallen. Droogvallen is met de Vollenhovense Bollen een makkie. Zo vergroot je het bezeilbare Wad aanmerkelijk en groeit het zeilplezier!

 

Overige tips:

Na het droogvallen is het raadzaam even te wachten met het starten van de motor tot er ruim voldoende water onder de kiel staat. Hiermee voorkom je mogelijk dat de koelwaterinlaat verstopt raakt of dat de impeller beschadigd raakt door naar binnen gezogen zand.

 

De zeesluis bij Lauwersoog heeft een systeem om te voorkomen dat er zout water in het Lauwersmeer komt. Dit betekent dat u vanuit het Lauwersmeer komend altijd instromend water onder het schip heeft. Achtertros eerst vast dus! De Jan Steen, de Goede Hoop en de Vrouwe Klazina meren in de sluis graag af over bakboord.

 

Mocht het tij tegen zitten of er wel erg veel wind staan, dan is het absoluut een aanrader om een nachtje Dokkum te doen. Slechts 2 uur varen en je ligt midden in het rustige centrum. En Dokkum is heel erg mooi. Het stadje heeft een aantal prima -en betaalbare- eetgelegenheden. En heb je de volgende dag tijd over, vergeet dan niet, vlak voordat je het Lauwersmeer op vaart, even de Raskes op en neer te varen. Dit is echt één van de mooiste stukjes van het Lauwersmeer. Aan beide zijden een geweldige natuur en in Ezumazijl lijkt de tijd al 100 jaar stil te staan.

 

Het reven van het grootzeil: de reefknuttels in het zeil dienen alleen maar om de broek van het zeil bijeen te houden. Deze mogen nooit strak staan  en uiteraard alleen om het zeil! Als vuistregel: er moet een vuist tussen passen. Te strakke reefknuttels kunnen makkelijk scheuren in het zeil veroorzaken.

 

Kijk vooral eens op  http://www.wadvaarders.nl  Hier is veel gerichte informatie te vinden. Van ankeren tot droogvallen, van de nieuwste gegevens tot de laatste regeltjes. En daarnaast vindt je ook veel tips die je vakantie zeker kunnen verrijken.

 

De jachthaven van Schiermonnikoog wordt niet elk jaar meer gebaggerd. Dit betekent dat je schip enigzins weg kan zakken in het slib. Op zich geen enkel probleem, maar het is wel zinvol eerst de afsluiters van toilet en koelwater te sluiten. Zo voorkom je dat de boel verstopt raakt met als mogelijk gevolg een heet lopende motor en/of een defekt toilet. Niet vergeten de koelwaterafsluiter weer te openen voor je de motor start! De haven is in 2016 gespoeld! Dit geldt uiteraard ook voor droogvallen op plaatsen met veel slib!

 

Eten en drinken:

Kom je terug van het Wad en moet je nog een nachtje overnachten op het Lauwersmeer? Door de sluis bij Dokkumer Nieuwe Zijlen, stuurboord uit en eten bij Eetcafe De Dream. (H)eerlijk eten, prachtige locatie, eerlijke prijzen. Van uit de haven loop je hier in 10 minuten heen!

Bovenop de sluis vind je nog Restaurant de Pater en ook de snackbar is aanwezig.

 

In Lauwersoog vind je het ‘t’Ailand”. Verse, ambachtelijk gevangen vis. Alleen in het weekend. Je moet wel de hele visserijhaven rondlopen, maar het is de moeite waard.

Ook het “Boze Wijf” op het Lauwersmeer is het vermelden waard, net voorbij de invaart van Jachthaven Lauwersoog de komvormige haven in aan BB.  Lekker eten, ruime openingstijden, speelgelegenheid voor kinderen, mooi wandelen en een prachtige haven voor patbodems.

 

Op Schiermonnikoog een keertje eten bij hotel van de Werff, klassiek en goed in een prachtige eetzaal. Korte broek of kostuum, baljurk of zeilpak, het maakt daar niets uit. Moet je één keer in je leven gedaan hebben.

 

Pizzeria d’Angelo in Dokkum, lekker en niet duur.

 

En op het Wad zelf natuurlijk kokkels, mosselen of de Japanse oesters. Gewoon even lekker spoelen in zout water.  Een platvisje vangen kan ook. Kokkels en mosselen even aan de kook brengen en eten met een plakje brood en een glaasje wijn al uitkijkend over het Wad. Simpel en lekker, gewoon geweldig!